Ikea Mentaliteit

Een paar dagen geleden viel de Ikea gids van 2010 weer bij mijn ouders, en ongetwijfeld bij sommige van jullie op de mat. Voorop staat met grote letters de slogan: ‘Design your own life’

Toen ik het las zette het mij aan het denken. Ik besefte me dat ik eigenlijk nog teveel leef in wat ik bij deze doop: de ‘Ikea-mentaliteit’. Eigenlijk zijn we(ik) constant bezig met het inrichten en op bouwen van ons eigen leven naar onze eigen smaak en wensen. Toen ik de slogan las werd ik weer op het feit dat God de architect van mijn leven is gewezen.

Wat ik denk dat God eigenlijk aan me vroeg is: ‘Waarom probeer je de moeilijke bouwtekening van het leven, dat moeilijke ontwerp, zelf aan te passen en in elkaar te zetten met dat ene sleuteltje wat je erbij krijgt en een schroevendraaier die je misschien hebt liggen? Terwijl Ik hier naast je sta. De Ontwerper van je leven, de Almachtige, die alles kan door er ook maar aan te denken?

Waarom zouden we moeten afzien van de ikea-mentaliteit? Dat vertelt God in
Jeremia 29:11:

’11 Mijn plan met jullie staat vast – spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.’

God doet hier een geweldige belofte! Misschien vind je het wat te algemeen, niets zeggen misschien voor jou leven. Laten we eens kijken of er een iets persoonlijker tintje aan te geven is aan de hand van Jesaja 58:11 :

‘11 De HEER zal je voortdurend leiden,
hij zal je verkwikken in dorre streken,
hij maakt je botten sterk en krachtig.
Je zult zijn als een goed bevloeide tuin,
als een bron waarvan het water nooit opdroogt.’

God wil dat jij je open en ‘hulpbehoevend’ opstelt, zodat Hij met jouw toestemming de tuin van je leven kan inrichten naar Zijn bedoeling, Zijn ontwerp om het daarna samen(!) met jou te onderhouden.

In iedere tuin groeit onkruid en sommige van die soorten onkruid kan je zelf bestrijden en uit de tuin weghalen. Maar soms groeit er ook onkruid waar je zelf niks tegen kan doen. Van dat onkruid wat maar door blijft groeien en terug blijft komen en al de mooie bloemen en planten die God in je tuintje geplant heeft overwoekeren. Als je zo’n moment/situatie aan ziet of voelt komen mag je God om hulp vragen, die Hij graag biedt. Hij dringt er denk ik zelfs een beetje op aan dat je er liever te snel en te vaak mee aankomt dan dat het al bijna te laat is.

Nu denk je vast bij jezelf, wat als God nou bloemen plant die ik niet zo mooi vindt? Of bloemen die ik graag in mijn tuin (leven) zou willen hebben, juist niet plant?
Ook hiermee mag je naar God toe gaan. Als je het heel graag wilt, mag je het altijd vragen. Maar God is geen sinterklaas…
Als het God’s wil is en binnen zijn voorwaarden (die Hij er misschien aan stelt), dan zal Hij die mooie bloem, dat ene wat je echt graag en oprecht in je leven wilt, planten in je tuin.

De vraag die God ons, denk ik, stelt : ‘Ga je in op mijn vraag het aan mij over te geven? Of blijf je het zelf proberen uit te vogelen? Wil je écht tot je bestemming komen?’’

Ik heb mijn keus gemaakt.. Geen ‘ikea-mentaliteit’ meer..
RHT

One thought on “Ikea Mentaliteit

Leave a Reply

